Sikkerhet i Toftveien barnehage

Vi er opptatt av sikkerheten til alle store og små i Toftveien.

Det er mange sikkerhetsrutiner som skal følges i løpet av en barnehagedag. Vi har rutiner for legging av barna, for tilberedning av maten, for uteleken osv. osv.

Men det er ikke bare i selve barnehagen vi vil det skal være trygt. Det gjelder jo også når vi går på tur utenfor barnehageområdet, og det gjelder også for tiden som kommer når barna slutter i barnehagen. En tidlig start på gode rutiner for hvordan man oppfører seg trygt i trafikken, kan være med på å øke trafikksikkerheten i hele Norge, tror vi.

Det betyr at vi er opptatt av at barna lærer seg å gjenkjenne farer (f.eks. biler) og forholde seg adekvat (se seg godt for før man går over veien, evt. vente på øyekontakt med bilsjåføren, ta på beltet på bussen osv.). Og det betyr at vi ønsker at levering og henting i barnehagen skal foregå så trygt som mulig. Barna skal ikke åpne porten, og ikke gå ut porten uten følge av en voksen. Har du mulighet til å rygge bilen inn på parkeringsplassen - minsker sjansen for ulykker betraktelig. Lærer du barnet hvor viktig det er å sikre alt (spesielt oss mennesker) i bilen slik at det blir minst mulig skade ved bråstopper, er det stor sannsynlighet for at barna blir å sikre sine barn rett også.

"Trygg trafikk" og "Barnas trafikkklubb" har utrolig mye spennende gratis materiale på nettsidene sine. Her er det bare å oppdage og kose seg! Det finnes masse kule oppgaver for barn i forskjellig alder, morsomme filmer for store og små, musikkvideoer, Øysteins trafikkblyant, og mye mer.

Trygg trafikk har også lagt ut en del filmer på youtoube for oss voksne som kanskje ikke er helt klar over hvor viktig det er med trafikksikkerhet, hvorfor vi har fartsgrenser, hvordan man kan sikre barnet rett i bilen (og hvorfor det er så utrolig viktig) og mye annet interessant. Vi anbefaler spesielt filmen "Tryggest bakovervendt" og "Noen kamper er verdt å ta!"

Vi er forpliktet av rammeplanen til å jobbe med trafikkopplæring til barna - og vi håper at alle foreldrene synes dette er like viktig, artig og givende å være med på!