Rorbua

.

På Rorbua er det barnehageåret 2022 -2023 9 barn 0-3 år.

Pedagogisk leder: Svein Aakre

Assistent 100 % stilling: Mae Estrilleado Seljeseth

Assistent 100 % stilling: Anne-Grethe Nilsen

Nestekjærlighet og solidaritet er grunnsteiner i vår norske kultur. Det er derfor viktig at toleranse og respekt skal være grunnleggende verdier både i barnehagen og på Rorbua. På avdelingen vår er det av stor betydning at barna får oppleve varme og omsorg. I barnegruppen vil barna utvikle solidaritet med andre barn.

Både kroppslig og språklig gir små barn uttrykk for hvordan de har det. Barna på Rorbua formidler sine synspunkter ved kroppsholdning, mimikk og andre følelsemessige uttrykk.

På Rorbua er det viktig at barnas følelsemessige uttrykk blir tatt på alvor.
Barna må støttes til å undre seg og stille spørsmål. Vi må oppmuntre dem til aktivt å gi uttrykk for sine tanker og meninger og møte dem med anerkjennelse for sine uttrykk.

I samlingsstundene vil vi vektlegge begrepslæring, og prate om blant annet tall og farger.

Vi vil synge sanger, lytte til musikk, og barna vil få spille på instrumenter. Vi vil også prate om vennskap og hvordan man skal oppføre seg mot hverandre.

På en småbarnsavdeling vil dagen nødvendigvis bestå mye av rutiner.

Det vil igjen påvirke for eksempel utetiden vår. Etter måltidene er det bleieskift for alle barna, og på formiddagen vil vi som regel være ute et sted mellom 10.15 og 10.30.

Og tilsvarende på ettermiddagen, vi vil være ferdig til å gå ut ca i 15.00 tiden. Når det gjelder utetid så er det noe vi vil prioritere, og når været tillater det vil vi være ute så mye som mulig.

Tlf Rorbua 93015011