VEDTEKTER FOR DRIFT AV TOFTVEIEN BARNEHAGE BA.

 

 

Driftsvedtekter for Toftveien barnehage i henhold til barnehageloven § 8

 

Barnehagevedtektene er fastsatt av styret, den 12.4.2021 og sist endret i styremøte

12.4.2021.

 

I tillegg til disse barnehagevedtektene, gjelder også avtalen om disponering av barnehageplass, samt samvirkevedtekter.

 

 

1.       Eierforhold

Toftveien barnehage er et samvirkeforetak, og eies og styres av medlemmene i samvirkeforetaket, se Samvirkevedtektene pkt. 3.

2.       Formål

Barnehagen skal i samarbeid og forståelse med hjemmet ivareta barnas behov for omsorg og lek, og fremme læring og danning som grunnlag for allsidig utvikling. Barnehagen skal bygge på grunnleggende verdier i kristen og humanistisk arv og tradisjon, slik som respekt for menneskeverdet og naturen, på åndsfrihet, nestekjærlighet, tilgivelse, likeverd og solidaritet, verdier som kommer til uttrykk i ulike religioner og livssyn og som er forankret i menneskerettighetene.

 

Barna skal få utfolde skaperglede, undring og utforskertrang. De skal lære å ta vare på seg selv, hverandre og naturen. Barna skal utvikle grunnleggende kunnskaper og ferdigheter. De skal ha rett til medvirkning tilpasset alder og forutsetninger.

 

Barnehagen skal møte barna med tillit og respekt, og anerkjenne barndommens egenverdi. Den skal bidra til trivsel og glede i lek og læring, og være et utfordrende og trygt sted for fellesskap og vennskap. Barnehagen skal fremme demokrati og likestilling og motarbeide alle former for diskriminering.

 

Barnehagen skal drives i samsvar med de til enhver tid gjeldende lover, forskrifter, vedtekter, fastsatt budsjett og årsplan for barnehagens pedagogiske virksomhet.  

3.       Opptaksmyndighet

Daglig leder foretar opptak av barn i barnehagen.

4.       Opptakskrets og opptakskriterier

Barnehagens opptakskrets er Norge, med Svalbard.

 

Barnehagen er åpen for barn fra 0-6 år.

Barn som er tildelt plass, får beholde plassen til utgangen av barnehageåret det år barnet fyller 6 år. Se for øvrig avtale om disponering av barnehageplass om partenes oppsigelses- og hevingsadgang.

 

 

 

Følgende kriterier i prioritert rekkefølge gjelder innenfor opptakskretsen:

a)       Barn med nedsatt funksjonsevne og barn som det er fattet vedtak om etter lov om barneverntjenester §§ 4-12 og 4-4 annet og fjerde ledd

b)      Søsken av barn som har plass i barnehagen.

c)       Barn av ansatte, dersom dette er viktig for å få besatt stillinger / beholde ansatte i barnehagen.

d)      Daglig leder skal ved opptak av barn søke å få en balansert kjønns- og alderssammensetning i barnegruppen. Med balansert kjønns og alderssammensetning menes her like mange gutter som jenter innenfor hver aldersgruppe og avdeling.

e)      Ved overflytting skal søkere fra Ibid-barnehager prioriteres foran andre overflyttingssøkere.

f)        Barn som for øvrig står på søkerlisten.

 

Ved lik prioritet, etter kriteriene over, besluttes opptak ved loddtrekning.

 

I løpet av barnehageåret kan det gjøres interne omrokeringer mellom avdelingene. Dette gjøres av daglig leder i samarbeid med de pedagogiske lederne, i nær dialog med foreldrene.

5.       Opptaksperiode, oppsigelse og heving

Opptak av barn skjer hele året, men hovedsakelig ved samordnet opptaksprosess. Daglig leder kan tilby barnehageplass etter kapasitet utenom samordnet opptaksprosess. Beslutningen om opptak av barn i barnehagen og tildeling av ledige plasser foretas av barnehagen etter skriftlig søknad.

 

Oppsigelsestid på barnehageplassen er to -2- måneder fra den 1. i påfølgende måned.  Oppsigelse skal skje i Foreldreportalen, Tromsø kommune, og samtidig ved skriftlig melding til daglig leder. Det må også sendes skriftlig melding om utmelding fra Samvirkeforetaket til daglig leder.

 

Oppsigelse fra foresattes side i tidsrommet 1. april til 31. mai løper ut juli måned. Dersom barnehagen får inn nytt barn i oppsigelsesperioden, skal betalingsplikten i oppsigelsestiden reduseres forholdsmessig.

 

Ved vesentlig mislighold eller når tungtveiende grunner tilsier det, kan barnehageplassen sies opp eller heves med umiddelbar virkning. Styret fatter vedtak om oppsigelse eller heving av barnehageplassen. Foresatte/foreldre skal ha skriftlig melding om oppsigelses- eller hevingsvedtaket i henhold til samvirkelovens § 23.

 

Det vises for øvrig til avtale om disponering av barnehageplass og samvirkevedtektene.

 

Utestående fordringer blir trukket fra andelen på kr 3000,-. Med utestående fordringer menes; utestående foreldrebetaling, utestående ekstrabetaling for ikke utført dugnad, utestående gebyrer ved for sent henta barn. Se avtale om disponering av barnehageplass pkt. 7.

 

6.       Fastsettelse av foreldrebetalingen

a)       Foreldrebetalingen følger Stortingets vedtak om maksimalpris i hht forskrift om foreldrebetaling i barnehager. Kostpenger fastsettes av styret. Barnehagen vil senest en måned før endring sende ut varsel om endring av makspris, samt tidspunkt det skal gjelde fra. Det betales for 11 mnd. Juli er betalingsfri måned.

Det vises for øvrig til avtale om disponering av barnehageplass, pkt. 2.

b)             Foreldrebetalingen forfaller til betaling forskuddsvis den 1. i hver måned. Manglende     foreldrebetaling kan føre til oppsigelse av plass, se Driftsvedtektene pkt. 5.

 

7.       Klageadgang ved avslag på søknad om barnehageplass ved hovedopptak

Søkere som får avslag på søknad om barnehageplass og søkere som ved tildeling av barnehageplass verken får sitt første eller andre ønske om barnehageplass oppfylt, kan klage på avgjørelsen. Retten gjelder kun søkere som har søkt om barnehageplass innen søknadsfrist kommunen fastsetter etter barnehageloven § 16.

               

For søkere med rett til prioritet etter barnehageloven § 18, er det også klagerett ved opptak som gjøres utenom de opptak kommunen har med søknadsfrist. Dette gjelder barn med nedsatt funksjonsevne og barn som det er fattet vedtak om etter nærmere bestemmelser i lov om barneverntjenester.

 

Klagen må fremsettes skriftlig for kommunen og må nevne hvilken avgjørelse det klages over og de grunner klagen støtter seg til. Klagefristen er tre -3- uker fra det tidspunkt underretning om avgjørelsen er kommet fram til vedkommende søker. For den som ikke har mottatt underretning, løper fristen fra det tidspunktet vedkommende har fått eller burde ha skaffet seg kunnskap om avgjørelsen. Krav om begrunnelse etter § 4 avbryter fristen.

8.       Leke- og oppholdsareal

Barnehagens norm for arealutnytting er 4 m² leke- og oppholdsareal for barn over 3 år, og 5,33 m² for barn under 3 år.

 

9.       Åpningstid og ferie

Barnehageåret starter 1.8.

 

Barnehagen er åpen fra kl. 7.00 til kl. 16.30 mandag til fredag. Barnehagen er stengt på helligdager.

 

Barn hentet etter kl. 16.30 vil medføre ekstrabetaling for foreldrene på kr. 350,- pr. påbegynte halvtime.

 

Julaften og nyttårsaften holdes stengt.

Åpningstid mellom jul og nyttår kl. 8.30-14.30.

Ved tre eller færre virkedager i romjulen vil barnehagen holde åpen en av disse. Ved fire virkedager vil barnehagen holde åpen to av disse.

Det må være minimum 6 barn i barnehagen i romjulen for at barnehagen skal holdes åpen.

Se for øvrig pkt. 5 i avtale om disponering av barnehageplass.

 

Onsdag før skjærtorsdag er barnehagen stengt.

 

I løpet av året er barnehagen i tillegg stengt 5 kurs- og planleggingsdager. Disse forsøkes avviklet i forbindelse med kommunens planleggingsdager for grunnskolen. Foreldre/foresatte vil senest en måned før bli orientert skriftlig om stenging i denne forbindelse.

 

Alle barn i barnehagen skal ha fire ukers ferie i løpet av barnehageåret. Minimum 3 uker skal avvikles sammenhengende i perioden 1. juni – 1. september/31. juli for barn som slutter i barnehagen 31.7. Se også avtale om disponering av barnehageplass pkt. 5.

 

På bakgrunn av denne informasjonen utarbeider daglig leder ferieliste for sommerdrift av barnehagen. Planen legges fram for styret innen utgangen av mai.

10.   Samarbeidsutvalget

Samarbeidsutvalget (SU) skal være et rådgivende, kontaktskapende og samordnende organ. Utvalget skal arbeide for å fremme samarbeidet mellom barnehagen og hjemmene.

 

a)       SU skal forelegges saker og har rett til å uttale seg i saker, som er av viktighet for barnehagens innhold, virksomhet og forholdet til foreldrene. SU skal med utgangspunkt i rammeplanen, fastsette en årsplan for den pedagogiske virksomheten, og skal være med å drøfte barnehagens ideelle grunnlag. Andre saker av viktighet er f.eks. forslag til budsjett, driftsendringer, arealutnyttelse mv.

 

SU har rett til å uttale seg dersom barnehagen må søke om dispensasjon fra normen om pedagogisk bemanning. SUs uttalelse skal legges ved eiers søknad om dispensasjon. SU har i hovedsak en rådgivende funksjon, men unntak av vedtagelse av årsplanen.

 

Saker som gjelder arbeidstakers arbeidsforhold, opptak av barn og lignende skal ikke behandles av SU.

 

b)      SU skal ha 4 medlemmer, med 2 representanter fra foreldrene 2 fra de ansatte. Foreldrene og de ansatte skal delta med like mange representanter.

c)       Barnehagens styre avgjør selv om eier skal delta med representanter i utvalget og eventuelt hvem. Eier kan ikke stille med flere representanter enn de øvrige gruppene (foreldrene og de ansatte).

 

d)      SU konstituerer seg selv, og velger selv sin leder. Som SUs vedtak/rådgivende uttalelse gjelder det som flertallet av de møtende har stemt for. Ved stemmelikhet gjelder det som lederen har stemt for. Er lederen ikke til stede, gjelder det som møtelederen har stemt for.

 

Møter i SU holdes etter en plan fastsatt av SU, og for øvrig når SUs leder eller barnehagen finner det nødvendig.

 

Det føres egen protokoll for SU, som skal inneholde de råd og uttalelser som SU har kommet med. Tid og sted for møtene skal gå fram av protokollen, likeså stemmefordeling og uenighet som kreves protokollført. SUs medlemmer signerer protokollen. Protokollen er tilgjengelig kun for SUs medlemmer, styret, daglig leder, og de personer samarbeidsutvalget gir tilgang.

 

 

11.   Foreldreråd

Foreldrerådet skal fremme fellesinteressene til foreldrene og bidra til at samarbeidet mellom barnehagen og foreldregruppen skaper et godt barnehagemiljø.

 

Foreldrerådet består av foreldrene/foresatte til alle barna i barnehagen.

 

Foreldrerådet velger 2 foreldrerepresentanter til SU.

 

Foreldrerådet skal bli forelagt og har rett til å uttale seg i saker av viktighet for foreldrenes forhold til barnehagen, f.eks. foreldrebetalingen. Andre saker av viktighet er f.eks. forslag til budsjett, driftsendringer, arealutnyttelse mv.

 

Barnehagens daglige leder har ansvaret for å innkalle til det første foreldrerådet i barnehageåret.

 

Foreldreråd holdes minst en gang i året, gjerne i forbindelse med årsmøtet.

 

Ved avstemming i foreldrerådet gis det en stemme for hvert barn, og alminnelig flertallsvedtak gjelder.

 

Det føres egen protokoll for foreldrerådet, som skal inneholde de rådgivende uttalelser som foreldrerådet har fattet. Tid og sted for møtene skal gå fram av protokollen, likeså stemmefordeling og uenighet som kreves protokollført. Foreldrerådets referent signerer protokollen. Protokollen er tilgjengelig kun for foreldrerådets medlemmer, styret, daglig leder, og de personer foreldrerådet gir tilgang.

 

 

12   Dugnad

 

       Det gjennomføres dugnad i barnehagen, se pkt. 6. i avtale om disponering av barnehageplass.

 

  13. Internkontroll

         Barnehagen har internkontroll for å sikre at kravene i barnehageloven med forskrifter følges. Barnehagens system for internkontroll er PBL Mentor.

13 Vedtektsendringer

Styret i barnehagen kan foreta endringer i barnehagevedtektene. Endring kan gjennomføres med alminnelig flertall i styret. Slik endring skal varsles skriftlig med minst to måneders frist før iverksettelse. Se for øvrig avtale om disponering av barnehageplass vedrørende vilkårsendringer.